Poznań Baroque 2014/Recitale
we współpracy z cyklem „Przedsionek Raju”

2 i 9 sierpnia, godz. 19.30, Brama Poznania ICHOT, wstęp wolny
6 i 13 września, godz. 19.30, Brama Poznania ICHOT, wstęp wolny

Nie, to nie listopad. Na czwartą edycję festiwalu Poznań Baroque musimy poczekać jeszcze kilka miesięcy. Czy jednak musimy czekać tak długo, by posłuchać muzyki barokowej? Otóż wcale nie.
Od początku istnienia Poznań Baroque intencją inicjatorów było, by ta nazwa odnosiła się do czegoś więcej niż kilkanaście koncertów odbywających się w ciągu niespełna dwóch jesiennych tygodni. Chcieliśmy przypomnieć, że w Poznaniu wiemy, co to jest muzyka barokowa, jak niezwykły potencjał kulturotwórczy się w niej kryje i jak różne potrafią być sposoby jej wykonywania. Ta różnorodność i otwartość na wykonawców, spośród których wielu nigdy wcześniej w Polsce nie występowało stały się znakiem rozpoznawczym naszego projektu.
Teraz chcielibyśmy wykonać kolejny krok i sprawić, by poznańska publiczność mogła śledzić to, co w europejskiej muzyce barokowej nowe i inspirujące przez cały rok. Również w okresie letnim, który z zupełnie niezrozumiałych powodów był pod tym względem okresem niemal martwym.
We współpracy z Fundacją Muzyki Dawnej „Canor” oraz nową poznańską instytucją kultury „Brama Poznania. ICHOT” w sierpniu i wrześniu zaprosimy poznańskich melomanów na cztery recitale. Wszystkie odbędą się w „Bramie Poznania” i będą koncertową inauguracją wnętrz tego obiektu.
2 sierpnia na salterio (odmianie cymbałów) zagra niemiecki muzyk, Komalé Akakpo. Przedstawi nam muzykę pisaną specjalnie na salterio, a także transkrypcje kompozycji tworzonych z myślą o innych instrumentach.
9 sierpnia do Poznania przyjedzie francuski lutnista i gitarzysta Etienne Galletier, który swój recital poświęci muzyce francuskiej i hiszpańskiej.
6 września zaśpiewa, towarzysząc sobie na fidel, VivaBiancaLuna Biffi. Zaśpiewa co prawda muzykę średniowieczną - miłosne cantigi Martina Codaxa, ale ten koncert jest częścią wielkiego projektu bardzo silnie związanego z barokiem. Viva Biffi próbuje bowiem wykreślić muzyczne ścieżki, które doprowadziły do powstania opery. W jej przekonaniu „Cantigas de Amigo” są jednym z najważniejszy źródeł późniejszej twórczości operowej.
Wreszcie na koniec, 13 września, francuska wiolonczelistka Elena Andreyev zagra wybór suit wiolonczelowych Jana Sebastiana Bacha. Dwa dni później rozpocznie sesję nagraniową, w czasie której dokona ich rejestracji dla jednej z francuskich wytwórni płytowych.

Wszystkie koncerty rozpoczynać się będą o godzinie 19.30.



Koncert I
Sobota, 2 sierpnia, godz. 19:30, Brama Poznania, wstęp wolny

Wykonawca:
Komalé Akakpo – salterio

Program:
Na tropie pana Pantaleona

Anonim (Niemcy)
Cztery koncerty na salterio ze zbioru Marii Constantiny Voglerin

Robert de Visée (ok. 1655 – 1732/3)
Suita d-moll nr 9
Prélude, Allemande, Courante, Sarabande, Gigue, Gavotte, Bourrée, Menuet I, Passacaille, Menuet II

Vicente Adán (fl. 1775 – 1787)
Divertimiento segundo
[…], Adagio, Allegro   

Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)
Fantazja B-dur na skrzypce solo, TWV 40:14
Largo, Allegro, Grave, Allegro Da Capo

Anonim (Hiszpania)
Folías de España

Różni kompozytorzy
Irish Suite:
Star Of The County Down
Paddy's Resource
Planxty Irwin
Drowsy Maggie



Koncert II
Sobota, 9 sierpnia, godz. 19:30, Brama Poznania

Wykonawca:
Étienne Galletier – teorba, gitara

Program:
Luis de Narváez (1500 – 1552)
Fantaisie nr 7 del quarto tono. Libro secundo
Cancion del Emperador

John Dowland (1563 – 1626)
Galliard. The Earle of Essex.

Giovanni Girolamo Kapsberger (ok. 1580 – 1651)
Passacaglia d-moll
Toccata 1 g-moll
Bergamasca G-dur

Giovanni Pittoni (II poł. XVII w.)
Sonata G-dur op. 1 nr 7

François Le Cocq (I poł. XVIII w.)
Suita a-moll

Robert de Visée (ok. 1655 – 1732/3)
Suita G-dur (wybór)
Prélude, Allemande, Sarabande, Gavotte en rondeau, Chaconne

Les sylvains de Mr Couperin, par Mr de Visée
Plainte ou Tombeau des demoiselles de Visée. Allemande de Mr leur père

Santiago de Murcia (ok. 1682 – ok. 1740)
Tarentelle d-moll
Fandango d-moll





Koncert III
Sobota, 6 września, godz. 19:30, Brama Poznania

Wykonawczyni:
VivaBiancaLuna Biffi – śpiew, viola d’arco

Program:
Martin Codax (XIII w.)
Cantigas de amigo:

Ondas do mar de Vigo
Mandado comigo
Mia hirmana fremosa
Ay Deus
Quantas sabedes amar
En no sagrado en Vigo
Ay ondas




Koncert IV
Sobota, 13 września, godz. 19:30, Brama Poznania

Wykonawczyni:
Elena Andreyev – wiolonczela

Program:
Giovanni Battista Degli Antoni (1660 – po 1696)
Ricercare

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Suita G-dur nr 1 na wiolonczelę solo, BWV 1007
Prélude, Allemande, Courante, Sarabande, Menuet I & II, Gigue

Suita Es-dur nr 4 na wiolonczelę solo, BWV 1010
Prélude, Allemande, Courante, Sarabande, Bourrée I & II, Gigue



ORGANIZATOR
Estrada Poznańska

WSPÓŁORGANIZATOR
Fundacja Canor
Brama Poznania ICHOT
Przedsionek Raju 2014

SPONSORZY FUNDACJI CANOR
Sponsor cyklu „Przedsionek Raju”: Automobilklub Wielkopolski
Sponsor Fundacji Canor – RELPOL SA
Sponsor Fundacji Canor – EWE